miercuri, 10 august 2011

Cainii latra, bicicleta nu merge...

Asa m-am gandit si eu, sa mai schimbam rutele, sa vedem si altceva, pentru ca este ce vedea in judetul asta, chiar si lucruri neplacute. Mai intai ai nevoie de o bicicleta de oras, pe care o poti cumpara de la Extrem. Am si cumparat-o de un an, dupa ce m-am lasat de fumat si e brici: in vara asta am inceput sa ma dau pe bune cu ea, adica mai mult de 5km prin oras. Drept dovada, am schimbat pedalierul (18 lei), am schimbat franele complet (70 lei) acum voi mai schimba ceva. Stiti ce se strica de obicei la o bicicleta? Exact lucrurile pentru care nu se da garantie. Nu ma pricep la reparatii, nici macar la biciclete si iau de bune ce mi-au zis oamenii. Desi am cumparat multe lucruri de la Extrem (bune), de bitza sunt extrem de dezamagit si ma simt pacalit la maxim.
Uite asa, nea Felix a zis ca vine cu mine si ca ar fi bine sa ajungem inainte de ora 21.00 acasa. OK, normal ca ajungem. Am pus la socoteala chestiile clasice neprevazute, baiul este ca n-am pus la socoteala si chestiile neprevazute care nu pot fi prevazute.
Unde mergem, prima intrebare. Quo vadis? Mergem spre Sacalaseni, zic. Hai sa vezi ce case si-au tras cetatenii prin zona. De fapt, zice Felix, hai sa mergem pana in Remetea, ca nu-i mare lucru. OK. Ne ducem fara probleme si intram in Sacalaseni. Mare galagie in zona, habar n-avem ce e. Ii arat omului meu unde vine farmacia unde aveam eu pe vremuri o prietena, dupa care ne dumirim si ce-i cu cantec, joc si voie buna: Dolha candideaza la ceva, nu stiu la ce, el mereu candideaza. Sigur ca stiu, dar e mai bine sa par ca nu ma intereseaza. De fapt, chiar nu ma intereseaza.
Trecem de Sacalaseni, trecem de niste cetateni ce vindeau miere pe marginea drumului si nu mai ajungem in Remetea, pentru ca scria pe o placa, Coas un km... Mergem? Mergem...
Intram in Coas si marturisesc cu rusine ca n-am mai fost niciodata. Ma opresc la magazinul mixt si-mi cumpar apa plata rece, la 2l. Vedem un deal si radem de el, dupa care incepe dealul sa rada de mine. Al dracului deal... mi-am lasat jumate de plaman si doua injuraturi printre dinti acolo... greu la deal cu boii mici si cu bitza de doi bani. Interesant, nu-mi merge primul pinion, ala de urcat, se blocheaza lantul, ceva de genul asta. Intreb si eu: pentru ce este bun acest prim pinion? Si nu e singular, deoarece si pinionul 6 e cam la fel. Am 6 pinioane si pot folosi doar 4. Mare afacere...
Facem schimb de biciclete si, desi Felix n-are cine stie ce bitza, mie mi se pare ca bita lui fata de a mea este ca si cancerul fata de mierea de albine care produce cancer. Merg putin cu a lui, urc de fapt si apoi revenim la normal. Mai urcam ceva, eu ma dau jos la un moment dat si alerg pe langa bitza, ajungem in zona Interauri si eu imi aduc aminte de toate datoriile. La un moment dat, deal in jos, nu-i rau. Am trecut deja de 20 km. Deal in jos la greu, viteza mare, noroc ca mi-am schimbat franele. Ajungem in legendarul Copalnic... 23 km pana in Baia Mare, 22 dupa cum zice un nea Omu ce sugea o bere la localul din zona. Ne oprim, bem si noi o apa cinstita, ne luam haine groase (carti de citit, nu - poate stiti volumul haine groase si carti de citit) si la drum. E 19.52 si Felix ma intreaba daca ajungem pana la 21.00, hai, maxim 21.30.
COPIL, IMI CER SCUZE PUBLIC CA NU TI-A AJUNS OMU' LA TIMP ACASA.
Stiti drumul de la Copalnic in Baia Mare... acum urci, acum cobori. Sigur iti trebuie picioare, mai ales daca ai niste kilometri in spate. Opresc pe nu stiu ce deal sa facem poze, apoi o luam din nou la drum. Trecem de Carbunari, ajungem aproape de Grosi si e ceva de urcat... bag pedale serioase, e de urcat binisor si Felix ma intreaba ce pinion folosesc. Ii spun ca merg pe 3, dar mut pe 2. Si zic ca mai am unul... iar daca mai am unul, de ce sa nu-l folosesc... l-am folosit si bine a fost: mi-a cazut lantul printre aparatori, urat de tot. Nu mai pot merge.
Aici incepe show-ul adevarat: io si Felix, mesteri mari si priceputi, o bicicleta intoarsa invers, jeg cat China pe maini, idei care din care mai stralucite si nefolositoare, o sula cu care incercam sa scoatem lantul dintre aparatoare si pinioane, niscaiva sudalme (eu am fost responsabil cu asta), promisiuni cu jumatati de crima, si mai mult jeg pe maini... cea mai buna idee vine de la Felix: ma duc eu inainte cu bitza si vin cu masina dupa tine; sunt de acord, dar hai sa ajungem undeva, sa beau o cafea, ceva de genul asta. corect... trebuie sa leg cu ceva chestiile alea de la roata din spate. sigur ca n-am cu ce... are insa Felix o punga. perfect, o folosesc... am uitat sa spun ca m-a enervat aparatoarea interioara de pinioane si am decis s-o rup, sparg, ce conteaza; bad idea... nu mai mergea roata de ea; pana la urma am mai rupt una alta si era ok, dar suna ca dracul
urc dealul in alergare o vreme cu bicicleta in carca, apoi nu mai alerg... ma urc pe bita ca e de coborat; intuneric deja; parca aveam motor la bitza, asa facea; nu va spun ca n-am ratat un caine pe drum; care era liber venea dupa mine, cei din curte fugeau in zona pana nu ma mai vedeau, iar ceilalti se multumeau sa faca scandal; aveam perfecta dreptate
Coboram habar n-am cat, mai dau din picioare ca pe o trotineta, dar suntem in Baia Mare si ma opresc la un Rompetrol. Felix merge dupa masina. Beau o cafea, manc un corn si imi spal antricoatele pline de jeg. Imi arunc manusile cumparate de la boneshaker (de superproasta calitate, care iti lasa palmele negre, dar erau foarte ieftine, asa ca nu-i acuz). Omul de la benzinarie are TV si se uita la Dolha... Pe bune, la Dolha de la Sacalaseni, cel pe care il vazusem deja. La un moment dat imi spune: domnule, vedeti ca ia cineva bicicleta si o baga in portbagaj... Ma uit la el si-i spun ca ma doare undeva si ca nu va avea decat (e bine, dle Geoana?) necaz cu ea. Sigur ca era Felix... Am ajuns acasa si m-am uitat ca am facut 42 km si ceva. Nu-i rau.
Zilele ce vin o sa merg sa-mi repar bitza, ca n-am bani sa cumpar alta. Desi, cred ca ma voi orienta urgent pe una veche. Poate se gaseste vreun donator sau vreun dragut care nu mai umbla cu bitza lui si o vinde mai ieftin... Chiar astept asta...
Va tuc, ma culc, ca-s franjuri...